54| Dušičkové rozjímání

24. 10. 2016 6:10:00
Tento příběh mi vyprávěla kamarádka ... a já, zatím bez "dušičkových" zkušeností, jí slíbil, že vám jej převyprávím. Zastavte se na chvíli, odpočiňte a ponořte se do svých vzpomínek, teda pokud chcete....

Pohled do kalendáře mě, ostatně jako každý rok zase překvapil - už je tady podzim! A s ním i svátek zesnulých tzv. "dušičky“. Když slyším "dušičky", vždy se mi vybaví Ladův vodník sedící na vrbě, mající pod vodní hladinou srovnanou řádku hrníčků s dušičkami. Brrr, tak na koupání to dnes rozhodně není! Sluníčko se nakonec přece jen vykulilo ze své nebeské postýlky a svítí si na nás, jako kdyby ho za to platili, ale teplo vypadá jinak. No, co bych chtěla, vždyť máme konec října! Je čerstvo, ale zase se mi dýchá lépe. Než nastoupím do auta, naloženého svíčkami, květinami, věncem a pracovním náčiním, pokochám se pohledem nahoru, na svoji pýchu ... na kvetoucí balkon. No, příští týden už budu muset své kytičky zazimovat.

Vyjíždím z města, nemám to daleko – do vedlejší vesnice je to sotva pár kilometrů. Mým cílem je místní hřbitov, kde od loňska spočívá v rodinném hrobě i můj tatínek. Musím hrob „načančat“, zítra přijedu s maminkou – všechno musí být jako ze škatulky. Tááák, koukám, že městský problém s parkováním se, alespoň pro dnešní den, přesunul i na českou, tedy moravskou vesnici! U kostela se nechytám. Ááa, tak přece jen mám štěstí – od brány právě odjíždí hezká audinka. Hmm, také by se mi líbila. Teď ale beru za vděk místem, jež po ní na několik okamžiků zůstalo volné! Naložena jako soumar, v dobré náladě procházím bohatě zdobenou, tepanou, hřbitovní branou, když ... mi zamrzá úsměv na rtech. Hlavou mě probleskla myšlenka, že jsem zapomněla v autě zapalovač! Jako vloni! Připalováním od sousedovy svíčky jsem si tehdy spálila nehet! Tak to ne – to se letos nebude opakovat! Vracím se a uvádím tak v omyl přijíždějícího řidiče doufajícího v můj odjezd, však teď má bohužel smůlu.

Jdu hlavní cestou, ještě předloni lemovanou vzrostlými topoly. Jenže i stromy chátrají ... i stromy umírají. Vloni je pokáceli – prý z bezpečnostních důvodů. I má praktická maminka s tím souhlasila, kdo má stále uklízet listí z hrobů! Já jsem ale romantik, cesta se stromy byla rozhodně krásnější. Jsem na místě. Dnes nebudu mít moc práce, místo je udržované. Jen ometu listí a vlhkým hadříkem utřu mramorový náhrobek zdobený zlatým křížem. I tatínkovo jméno je vyvedeno ve zlatě. Jak charakteristické – tatínek měl zlatou povahu! Moc mi chybí, ještě jsem si nezvykla, že tu s námi už není. Ještě vyměním květiny ve váze a položím, mi kamarádkou vyrobený, lesní věnec ... přesně doprostřed. Tááák! A pak, za vlídného tatínkova dohledu, přistupuji k trochu obávanému, ale i tajemnému rituálu zapálení svíček... Výborně, letos se akt zdařil bez nehtů obětí! Prohlížím si hrob a jsem spokojena – zítra můžu s maminkou bez obav přijít!

Najednou, už nezaměstnaná krášlením hrobu, se mi zastesklo! Nejen po tatínkovi, který se dožil požehnaného věku – 91 let, ale i po životě, který nás žene zběsilým tempem až... sem! Ne, nechci být smutná! Pohledem se loučím s tatínkem a přebíhám ob dvě uličky k hrobu, kde spočívá s babičkou i její manžel, můj dědeček – po našemu staříček se stařenkou. To se mi moc líbí, připomíná mi to Karafiátovu knížku o broučcích. I jejich hrob zdobím květinami a zapaluji svíčky. Už mi začíná být zima, zítra se budu muset tepleji obléknout. Určitě se tu zdržíme, projdeme celý hřbitov a maminka mi znovu povykládá o těch, kteří zde leží a které znávala, pozdravíme se se sousedy. Až potom si zajedeme do města, do cukrárny ... na kafíčko, zákusek a stopečku griotky – přece na tatínkovu a kmotříčků počest. Tuto tradici držíme již dlouhé roky – a porušit ji? To by určitě nepřineslo nic dobrého!

Autor: Milan Vít | pondělí 24.10.2016 6:10 | karma článku: 15.10 | přečteno: 281x

Další články blogera

Milan Vít

36 / Dopis 16 leté dceři

Proč jí vzkaz z konce blogu nepředám osobně, tedy ústně, v úterý na slavnostním obědě. Důvody jsou dva: za prvé mi to přijde o fous slavnostnější a třeba někomu pomůžu vyjádřit i jeho pocity.

29.1.2024 v 6:30 | Karma článku: 13.70 | Přečteno: 339 | Diskuse

Milan Vít

35 / 100 let

Důležité termíny dnešního příběhu: bankomat, výročí, strategie, etika, etiketa, drtivá porážka ... u zubaře.

21.3.2023 v 6:55 | Karma článku: 9.10 | Přečteno: 195 | Diskuse

Milan Vít

34 / Už jsem i já prozřel...

... už i já pochopil, že to sprosté slovo, ta proradná "inflace", dorazila i do mé garsonky a usadila se mi v peněžence. Následující text vznikl jako mailík poslaný kamarádce k pobavení u ranní kávy. Uvidíme, třeba pobaví i vás.

20.3.2023 v 6:30 | Karma článku: 19.10 | Přečteno: 626 | Diskuse

Milan Vít

33 / Jak se nás moc nesešlo

Rád splknu u piva se „starými kámoši“ ... jsem ochotnej věnovat přípravě srazu čas, pár peněz, najít termín a místo, byť nikdy nevyhovím všem. Ale není to žádnej vědeckej úkol hodnej dizertační práce, na malej bločeg to snad dá.

24.10.2022 v 6:06 | Karma článku: 9.89 | Přečteno: 280 | Diskuse

Další články z rubriky Poezie a próza

Václav Kunft

Velký pátek

Otevírání hor a vydávání pokladů nemá nic společného s křesťanským Velkým pátkem. Je to stará pohanská tradice spojená s příchodem jara. Mytologické téma je smrt a znovuzrození.

29.3.2024 v 11:12 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 7 | Diskuse

David Snítilý

... a co je vlastně normální aneb nudné vztahy

„A je sexy ten Váš kamarád?“ provokovala Marka Tereza. „Ne tak jako já," kasal se Marek. „Sexy s tímhle pivním mozolem?" poukázala na jeho zvětšujícího se milana. „To není pupek, to je charisma," oponoval nádherné femme fatale.

29.3.2024 v 7:40 | Karma článku: 8.23 | Přečteno: 122 | Diskuse

Alena Bures

Recenze - Martina Boučková: Šílená babička

Rodiče si nevybereš. Ale to koneckonců ani děti. A mít mírně šílenou matku je někdy k vlastnímu zešílení, ale někdy....

28.3.2024 v 17:24 | Karma článku: 8.77 | Přečteno: 143 | Diskuse

Miroslav Pavlíček

O fotbalových legendách, paní Štěpánkové a pomíjivosti

Kdybych se narodil před sto lety... No, abych řekl pravdu, někdy mám pocit, že se tak opravdu stalo.

27.3.2024 v 12:58 | Karma článku: 15.26 | Přečteno: 203 | Diskuse

Iva Marková

Ženy

....................................................................................................

26.3.2024 v 22:53 | Karma článku: 9.54 | Přečteno: 199 | Diskuse
Počet článků 219 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 390

Jsem "exot". Myslím jinak, konám jinak a také jinak píši! Věřím, že nejsem jediný, že jsme aspoň dva, doufám, že existuje "můj ideální" čtenář. Čtenář, který si sedne s kávou k počítači, najde si "mě" a čte... zapomene na čas, kafe mu stydne a bábovka osychá. Když dočte, zdolá kávu na 3 loky a jde konečně něco pořádného dělat!

 

A kdo jsem já? Zcela jistě:

 

Muž spíš starý - nežli mlád, spíše chorý - nežli zdráv! Spíš jsem těžší - nežli lehčí, spíše píši - nežli řečním! Spíš jsem zvíře - nežli kráska, všechno sním a ještě mlaskám! Chci být vtipný a ne smutný - předsevzetí: nebýt trapný! Dnes jsem tu a ... zítra? Kdo ví?

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...