167| Cestou, necestou … do Žďáru

Riskuji, že po přečtení tohoto (a 156.) blogu, začne mnohý z vás pochybovat o mé schopnosti přepravit rodinu z místa B – bydliště, na místo D – kde strávíme dovolenou. Zde je moje obhajoba…

Příprava: vědom si svého životního zpomalení a nezadržitelnému kornatění tepen, tedy skleróze, věnoval jsem přípravě cesty více času, než kdykoliv dříve v minulosti.

  1. Stanovil termín a program
  2. Navrhnul možné akce (+ zjistil ceny a časy vstupů na atrakce)
  3. Rezervoval hotel a objednal cestou oběd ve specifickém podniku
  4. Umyl auto, dotankoval a koupil dálniční známku
  5. Zabezpečil cestovní ledničku a zajistil pitný režim
  6. A především, s pomocí: mapy.cz, navigace a letitých zkušeností, vytvořil dynamický, časový plán s dostatkem odpočinku a časovou rezervou, 7 etapový itinerář s průjezdnými body.

Cesta do Žďáru pro mne není úplnou neznámou. Hradeckou variantu (na trase Ostrava – Praha) jsem v minulosti často volil a také úsek: Svitavy – ŽnS loni jel. Navzdory tvrzení navigace, že slabých 300 kiláčků zmáknu za 3,5 hodiny, dal jsem si na základě raději hoďku rezervu a nahlásil v hotelu příjezd v 15. hodin… Cesta do Olomouce - v klidu, stáhl jsem i 20 minutové ranní zpoždění, když přišla 1. má chyba. Zapomněl jsem odbočit na HK … nic se neděje, přes  centrum Mohelnice se přece jenom dostáváme na tu správnou výpadovku. Už je tu Moravská Třebová, tunel Hřebeč a odbočka na Svitavy. Dnes máme opravdu štěstí – všechny kolapsovité stavy se odehrávají v protisměru. Hustota rondelů ve Svitavách zcela zablokovala směrem na východ. Odbočuji na Poličku a dostává se mi zasloužené odměny: kamiony nikde, osobáků málo, rovná silnice s novým asfaltem – hodlám zde nahnat ztracenej čas: 100, 120… 125 km … a v tom brzdy! Co se děje? Nic moc … jenom cesta tu končí! Fakt, malá křižovatka: pro přímý směr postaveny zátarasy a na výběr je odbočení vlevo nebo vpravo. Tak kam?

„Jeď doprava, byla tam oranžová šipka!" ... prohlásí neochvějně žena. Ono se řekne jeď, když není po čem. Jak přiblížit povrch, po kterém jedu – poprvé v životě? Normálně bych řekl: polní cesta, jen lehce „pocukrovaná“ třetitřídním asfaltem. Výškově i směrově nestabilní, cesta navíc zužována vzrostlými stromy . Slunce mě oslepuje a na záda se mi lepí borec v audině.

„Jé, tati za námi je kolona - přidej!“ piští, na moment v realitě, dcera, které jsem rozostřil obraz na displeji mobilu.

„Proboha, zpomal!“ křičí žena ... a borec troubí. Jedu na hranici svých možností: slunce střídá stín, cestu místy jen tuším. Nechybělo mnoho a jeden obzvlášť vychýlený strom mi vytunil blatník. Už vím jak vypadá nekonečno. Dojíždím auta přede mnou a … není možné, zabočuji na původní silnici do Poličky. V uších mi zní potlesk místních, prčo které jsme nevídanou atrakcí. Vozovka je sice vyfrézovaná, ale krásně rovná a já závodně naladěn. Zrychluji na trojnásobek povolené rychlosti a řítím se levou stranou vozovky k té zatracené Polici. Zpoždění máme už nedohnatelné, mé itineráře jsou v p….., i když ruším čůrací pauzu. Tak kudy na Žďár? Příkazu navigace nelze vyhovět, ulice je rozkopaná a stejně tam náš cíl chyběl. Vracím se, projíždím několikrát všechny zdejší rondely … marné, o Žďáru nad Sázavou (dále jen ŽnS) tu prostě nikdy neslyšeli. Na výjezdu z města vidím v protisměru pumpu. Téměř smykem se otáčím a 1. chlápka bombarduji dotazem: kudy kam? Muž se snažil, ale někdy jen snaha nestačí. I když … na ŽnS mám zapomenout a sledovat objížďku na Jimramov.

„Tak co, poradil ti?“ ptá se žena soucitně, vidíc mou navztekanou tvář.

„Jo, jako moudrá horákyně, všechny cesty vedou do ŽnS, jenom se o tom nemluví," a oznamuji jí náš nový cíl. Město nechávám za zády, čas 14:40 a my  ztraceni kdesi mezi polem a lesem.

„Prosím tě Michale, zpomal, mně ty zatáčky nedělají dobře … Pozóór! Autobus!“ vykřikne žena.

„Co se děje, už tam budem?“ probrala se i dcera do reality. Než jí mohla žena odpovědět, už byla zpět – ve filmovém světě.

Pumpa, zastavuji… „Potřebuješ na záchod?“ Nenamáhám se s odpovědí a už podrobuji osazenstvo stanice výslechu. Chlápek natírající poklopy nádrží mlčí, žena to odbrebentila za něj. Podstatný je fakt, že jedeme správně. Můžeme se sice vrátit, ale druhá verze je delší a cesta rozbitější. Ne! Já se rozhodně nikam nevracím. A opravdu asi po 10 minutách jsme v Jimramově, který má s Poličkou společné pouze to, že na infotabulích ignoruje existenci ŽnS. Jak se tady mohou konat nějaké závody – vždyť sem nikdo nemůže trefit?

„Hele, Nové Město na Moravě!“ vzpomněla si žena na název, který už dnes taky slyšela, „zahni doleva! Hned!“ ... Takže jsem vjel do cizí zahrady.

Po 15 minutách jsme v Novém Městě. Na známé silnici, hned mám lepší náladu … tamhle u té pumpy jsem se loni poptával na cestu. Navigace trvá na tom, že za 7 minut jsme v cíli. Rozhodl jsem se jí věřit. 500 metrů: projíždíme průmyslovou zónou a už bych si potřeboval odskočit. Kam mám jet, rozhoduji intuitivně, navigace je mrtvát. Mám jenom 2 indicie: naproti hotelu je Hypernova a ulice se jmenuje Strojírenská. Tenhle boj už nelze prohrát, tak jen ve zkratce: 2x otočka, bilboard na super obchod a ženy postřeh způsobily, že jsme sice z druhé strany a se 40 minutovým zpožděním zaparkovali na hotelovém parkovišti. Že jsme potom další půlhodinu čekali na recepční, která si (když se nás do 15 hodiny nedočkala) jen odskočila naproti – to už je jiná kapitola.

 

 

Autor: Milan Vít | čtvrtek 12.8.2021 6:36 | karma článku: 15,74 | přečteno: 328x
  • Další články autora

Milan Vít

37 / Dopis 16 leté dceři

Proč jí vzkaz z konce blogu nepředám osobně, tedy ústně, v úterý na slavnostním obědě. Důvody jsou dva: za prvé mi to přijde o fous slavnostnější a třeba někomu pomůžu vyjádřit i jeho pocity.

29.1.2024 v 6:30 | Karma: 14,01 | Přečteno: 353x | Diskuse| Poezie a próza

Milan Vít

35 / 100 let

Důležité termíny dnešního příběhu: bankomat, výročí, strategie, etika, etiketa, drtivá porážka ... u zubaře.

21.3.2023 v 6:55 | Karma: 9,10 | Přečteno: 197x | Diskuse| Poezie a próza

Milan Vít

34 / Už jsem i já prozřel...

... už i já pochopil, že to sprosté slovo, ta proradná "inflace", dorazila i do mé garsonky a usadila se mi v peněžence. Následující text vznikl jako mailík poslaný kamarádce k pobavení u ranní kávy. Uvidíme, třeba pobaví i vás.

20.3.2023 v 6:30 | Karma: 19,10 | Přečteno: 628x | Diskuse| Poezie a próza

Milan Vít

33 / Jak se nás moc nesešlo

Rád splknu u piva se „starými kámoši“ ... jsem ochotnej věnovat přípravě srazu čas, pár peněz, najít termín a místo, byť nikdy nevyhovím všem. Ale není to žádnej vědeckej úkol hodnej dizertační práce, na malej bločeg to snad dá.

24.10.2022 v 6:06 | Karma: 10,22 | Přečteno: 280x | Diskuse| Poezie a próza

Milan Vít

32 / Dvojím pohledem

1 příběh očima 2 postav. Málokdy se shodnou, takže ve výsledku tu jsou příběhy dva. Mým maximem byl pohled 6 ex-spolužáků na třídní sraz. Dnešní téma je obyčejné: začíná víkend nezletilé dcery trávený u otce.

18.10.2022 v 7:20 | Karma: 9,67 | Přečteno: 321x | Diskuse| Poezie a próza
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

NATO by Rusy porazilo, Putin má jedinou naději, řekl polský ministr zahraničí

26. dubna 2024  12:04

Rusko by se mělo bát Severoatlantické aliance, protože ho v případě střetu s ní čeká „nevyhnutelná...

Pokleknete a budete prosit. Generál slíbil zničit NATO do roku 2030

24. dubna 2024  21:21

Velitel čečenských sil bojujících na Ukrajině a věrný obdivovatel ruského prezidenta Vladimira...

Silný vítr komplikuje dopravu. Z Havlíčkova Brodu nejezdí vlaky na dvou tratích

1. května 2024  17:13

Silný vítr potrápil hlavně řidiče na Pardubicku. Z důvodu pádu několika stromů museli policisté...

V O2 areně prochází voda magnetickou rezonancí. Zlepší led pro MS v hokeji

1. května 2024  16:57

Organizátoři se připravují na mistrovství světa v ledním hokeji, nedávno instalovali unikátní...

První máj lákal motorkáře, nehodu na Klatovsku jeden z nich nepřežil

1. května 2024  16:40

Krásné počasí a sváteční volno vytáhly ven motorkáře, jarní vyjížďky měly ale v Plzeňském kraji i...

Práce k lidem patří, hodnotí účastníci první máj. Oslavy zdůrazňují i politici

1. května 2024,  aktualizováno  16:31

Politické strany, hnutí a spolky a jejich příznivci se sešli k oslavám prvního máje. V Praze se...

  • Počet článků 219
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 404x
Jsem "exot". Myslím jinak, konám jinak a také jinak píši! Věřím, že nejsem jediný, že jsme aspoň dva, doufám, že existuje "můj ideální" čtenář. Čtenář, který si sedne s kávou k počítači, najde si "mě" a čte... zapomene na čas, kafe mu stydne a bábovka osychá. Když dočte, zdolá kávu na 3 loky a jde konečně něco pořádného dělat!

 

A kdo jsem já? Zcela jistě:

 

Muž spíš starý - nežli mlád, spíše chorý - nežli zdráv! Spíš jsem těžší - nežli lehčí, spíše píši - nežli řečním! Spíš jsem zvíře - nežli kráska, všechno sním a ještě mlaskám! Chci být vtipný a ne smutný - předsevzetí: nebýt trapný! Dnes jsem tu a ... zítra? Kdo ví?