176| Návrat do minulosti ... svaťák

Retro: květen 1981; místo: chalupa ve středních Čechách; činnost: příprava na maturitní zkoušky; epizoda: rozbití "svaté" strategie; obrana domácích: Michal, Petr, Zbyněk, Jarda; útok návštěvnic: Zuzana, Mini, Pavla a Martina...

Vstupujeme do děje, kdy zelený žigulík řízený Jardou opouští Prahu. Posádka (parta spolužáků strojní průmyslovky) má před sebou svatý týden ... 7 volných dnů před týdnem maturitním. Má tak posledních 7 dní na dohnání učiva uplynulých 4 let. Vlastně maličkost, stačí jen dostat do hlavy po 30 otázkách ze 4 předmětů. Aby k tomu měli klid a byli oproštěni od četných nástrah velkoměsta, zapůjčili jim Petrovi rodiče chalupu. A protože budoucí maturanti už konečně pochopili, že legrace skončila, vytváří cestou rozvrh výuky nazvaný vznosně strategií. 

Strategie svatého týdne:

1. Svaťák, to je běh na dlouhé trati, kdy je hodně důležité nepřepálit začátek! Proto se po příjezdu jen vybalíme a zajdeme se seznámit s místním obyvatelstvem do komunikačního centra (= do hospody).

2. Nemá smysl vstávat se slepicemi - to jsme dělali celý rok a k ničemu dobrému to nevedlo. Naopak, je potřeba se pořádně vyspat. Proč? Protože spánek posiluje!

3. Je hloupost učit se s prázdným žaludkem. Společnými silami proto uvaříme třídenní guláš ... a také budeme dbát na dodržování pitného režimu (= doplňovat pivo na 7. schod).

4. Dle vědeckých studií se člověk s plným žaludkem hůře soustředí a nepodává tak optimální výkon. Proto se po konzumaci doporučuje půlhodinový oddych. My potřebujeme podat max. výkon, proto jsme jednomyslně prodloužili poobědovou siestu na 90 minut!

5. Takže ve 3 hodiny nás probere kafe a pak se (individuálně) vrhneme do učení.

Strategii precizně uplatňujeme a do středy tak věnujeme samostudiu poctivých 6 hodin! Tím ale bere naše snaha o rychlovzdělání za své! Proč? Protože právě ve středu, se kolem páté, rozklimbá na vrátkách zavěšenej kravskej zvonec a hned poté se zahradou rozezní dívčí smích. Komu však patří? Vykukuji z okna v patře ... ale to nevypadá na děvčata z hosp..., chci říci: z komcentra. Ale to jsou ... ne, nevěřím svým očím! Tak tahle sestava by mě ani ve snu nenapadla. Dívčí výpravu vede má předškolní láska (tehdy 5letá), nyní Jardova partnerka Zuzana. Za ní jdou Zbyňkova Pavla a moje málem žena Mini, (obě „spolubojovnice“ z loňského chmelu). Poslední dívku neznám. V každém případě se převlékám do čistého trika, přečísnu vlasy a už se sypu dolů s pozdravem: „Praha zdraví Brno!“ (připomínajíc tím svůj loňský 'chmelový‘ přeřek). A už to, stejně jako loni, zase schytávám.

„Já ti dám Brno, človíčku! To je vážně tak těžké si zapamatovat dvě slabiky, jedno město: B-e-r-o-u-n, jak chceš prosím tě odmaturovat?“ skočí mi na špek Pavla. Odpovědi se už nedočká, bo jdu z náruče do náruče a já v tu chvíli pochopil, že strategií svatého týdne můžeme tak nejvýš utřít - cokoliv, neboť její platnost právě definitivně skončila. Po uvítání se usazujeme kolem stolu ve světnici a Zuzana se ujímá slova:

„Tak povězte tygři, povedlo se nám překvápko? Osobně si myslím, že na 100 procent.“

„Hodnoty se sčítají, já to vidím na procent 400,“ prohodí suše Jarda, čímž vyvolá další salvu smíchu.

„Mohl by mi někdo vysvětlit, jak jste se vy dvě daly dohromady?“ podívám se na Mini.

Ta jen vyhrkne: „No, spískala to Zuza, tak ať vám to řekne sama.“

„Povím, proč ne – ale zadarmo ani kuře nehrabe. Chci pivo! Vůbec netuším, proč jsem ještě žádné nedostala? Snad si dneska jedno zasloužím,“ … než dořekne, má před sebou 3 láhve. Vytáhne na ex půlku a pokračuje: „je to jednoduché, s Pavlou se známe s psychokurzu. Já jdu po maturitě na psychinu a Pavla to má jako povinnou nebo jako...“

„Nepovinně povinnou stáž,“ usměje se Pavla.

„O přestávce se na záchodech u cigárka probere kdeco. A když nám Pavluša vyprávěla, jak na chmelu založily s klukama ze strojárny kapelu, pojala jsem důvodné podezření. A když padla jména – bylo mi jasné, odkud vítr fouká! A protože od Járy vím, kde se tento týden zašíváte … jenom tomu prosím, neříkejte učení … tak jsme se domluvily na přepadovce! Pavla oslovila Peťku, mimochodem, jak jí to Michale, vlastně říkáš? Mimi nebo Mini? Jako že je taková droboučká? Hmm, to je dobrá přezdívka, můžu ti tak říkat taky … Mini?“ směje se Zuzana, „a abychom tady nebyly v menšině, ukecala jsem kámošku z gymplu, Martinu: budoucí skvělou novinářku, která o nás jednou napíše bestseller! Tak na zdraví!"

A jak to bylo dál? Přestože strategie svatého týdne příchodem dívek padla, jsme tomu navzdory (anebo snad právě proto?) všichni odmaturovali. Příběh jsem si, se svým svolením, vypůjčil z mé triofantasgrafie: Príma léta, když vnuknutím tématu mi byla poznámka diskutujícího v minulém článku, že jenom blbec čte návody a učí se na zkoušky. Něco na tom je ... ale teď už se zase vrátíme zpět do doby covidové, podzimu 2021.

 

!!! TIP !!!  Blog č. 85 až 94 --- Příběhy sestřičky Petry Z, (Mini) - 1. až 10. část

!!! TIP !!!  Blog č. 95 až 99 --- Příběhy studentky Zuzany - 1. až 5. část

Autor: Milan Vít | pátek 17.9.2021 6:06 | karma článku: 12,48 | přečteno: 443x
  • Další články autora

Milan Vít

37 / Dopis 16 leté dceři

Proč jí vzkaz z konce blogu nepředám osobně, tedy ústně, v úterý na slavnostním obědě. Důvody jsou dva: za prvé mi to přijde o fous slavnostnější a třeba někomu pomůžu vyjádřit i jeho pocity.

29.1.2024 v 6:30 | Karma: 14,01 | Přečteno: 353x | Diskuse| Poezie a próza

Milan Vít

35 / 100 let

Důležité termíny dnešního příběhu: bankomat, výročí, strategie, etika, etiketa, drtivá porážka ... u zubaře.

21.3.2023 v 6:55 | Karma: 9,10 | Přečteno: 197x | Diskuse| Poezie a próza

Milan Vít

34 / Už jsem i já prozřel...

... už i já pochopil, že to sprosté slovo, ta proradná "inflace", dorazila i do mé garsonky a usadila se mi v peněžence. Následující text vznikl jako mailík poslaný kamarádce k pobavení u ranní kávy. Uvidíme, třeba pobaví i vás.

20.3.2023 v 6:30 | Karma: 19,10 | Přečteno: 628x | Diskuse| Poezie a próza

Milan Vít

33 / Jak se nás moc nesešlo

Rád splknu u piva se „starými kámoši“ ... jsem ochotnej věnovat přípravě srazu čas, pár peněz, najít termín a místo, byť nikdy nevyhovím všem. Ale není to žádnej vědeckej úkol hodnej dizertační práce, na malej bločeg to snad dá.

24.10.2022 v 6:06 | Karma: 10,22 | Přečteno: 280x | Diskuse| Poezie a próza

Milan Vít

32 / Dvojím pohledem

1 příběh očima 2 postav. Málokdy se shodnou, takže ve výsledku tu jsou příběhy dva. Mým maximem byl pohled 6 ex-spolužáků na třídní sraz. Dnešní téma je obyčejné: začíná víkend nezletilé dcery trávený u otce.

18.10.2022 v 7:20 | Karma: 9,67 | Přečteno: 319x | Diskuse| Poezie a próza
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Kontrast v odvodech v Kyjevě a venku je neskutečný, říkají reportéři iDNES.cz

26. dubna 2024  16:04

Podcast Únava vojáků i civilistů na Ukrajině je vysoká, ale stejně tak i morálka. Redaktor Michal Voska a...

Žena nedbala varování své banky, falešným makléřům poslala přes milion

26. dubna 2024  15:57

Podvodníkům naletěla dvaašedesátiletá žena z Jičínska, která nedbala ani upozornění ze své banky,...

VIDEO: Strážníci v ulicích naháněli bagr, opilý řidič si jel pro cigarety

26. dubna 2024  15:42

Městská policie z Krupky na Teplicku zveřejnila video z netradičního zásahu svých strážníků. Ti...

Medaile z policistova hrobu nosil zloděj jako ozdobu klíčenky. Odhalila ho DNA

26. dubna 2024  15:36

Policie dopadla zloděje, který v říjnu roku 2022 v Ostravě-Vítkovicích ukradl dvě medaile z hrobu...

Svatý grál na suchou kůží na nohou. Přečtěte si, co vám pomůže!
Svatý grál na suchou kůží na nohou. Přečtěte si, co vám pomůže!

30 uživatelů eMimina mělo možnost otestovat krém na nohy od Manufaktury z kolekce Louka. Pomohl vám na suchou a hrubou pokožku chodidel? Přečtěte...

  • Počet článků 219
  • Celková karma 14,01
  • Průměrná čtenost 404x
Jsem "exot". Myslím jinak, konám jinak a také jinak píši! Věřím, že nejsem jediný, že jsme aspoň dva, doufám, že existuje "můj ideální" čtenář. Čtenář, který si sedne s kávou k počítači, najde si "mě" a čte... zapomene na čas, kafe mu stydne a bábovka osychá. Když dočte, zdolá kávu na 3 loky a jde konečně něco pořádného dělat!

 

A kdo jsem já? Zcela jistě:

 

Muž spíš starý - nežli mlád, spíše chorý - nežli zdráv! Spíš jsem těžší - nežli lehčí, spíše píši - nežli řečním! Spíš jsem zvíře - nežli kráska, všechno sním a ještě mlaskám! Chci být vtipný a ne smutný - předsevzetí: nebýt trapný! Dnes jsem tu a ... zítra? Kdo ví?